Об'єднана єврейська община України опублікувала заяву щодо ініціативи Державної служби з етнополітики та свободи совісті «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання та протидію антисемітизму» щодо визначення спеціального координатора з питань боротьби з антисемітизмом».
Обґрунтована заява була опублікована Об'єднаною єврейською общиною України у Telegram.
Редакція JewishNews нижче наводить повний текст заяви ОЄОУ з цього питання.
«Щодо ініціативи Державної служби з етнополітики та свободи совісті «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання та протидію антисемітизму» щодо визначення спеціального координатора з питань боротьби з антисемітизмом».
10 січня 2025 року ДЕСС запропонувала громадськості долучитися до обговорення змін до Закону, однак така пропозиція містить у собі формалізм та може спричинити зворотний ефект у питанні боротьби та протидії антисемітизму в Україні.
Законом 1770-ІХ «Про запобігання та протидію антисемітизму в Україні» було вирішено нагальне питання про законодавче закріплення визначення антисемітизму, створеного на основі міжнародного визначення та імплементованого в українське законодавство. Більшість із запропонованих ДЕСС правок є формальними або дублюють вже встановлені законодавством функції самої Служби, а також не несуть в собі законодавчої новизни.
Є недопустимим накладення формальних функцій на Державну службу з етнополітики та свободи совісті з посиланням на вимоги Європейського союзу з такого важливого питання, щодо якого має здійснюватися реальна діяльність.
Оскільки одним із аргументів ДЕСС є виконання рекомендації Європейської Комісії у межах процесу набуття Україною статусу кандидата на членство в Європейському Союзі, а саме норм Стратегії Європейського союзу щодо боротьби з антисемітизмом та сприяння єврейському життю (2021-2030), де йдеться мова про призначення спеціальних посланців або координаторів, як необхідний крок для ефективної протидії антисемітизму на державному рівні, то доцільним було б покласти ці функції на Офіс Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, оскільки ця задача повністю відповідає завданням Омбудсмена. Наприклад, шляхом створення окремої посади спецпредставника в Офісі Омбудсмена, що буде діяти в рамках органу, профільним для якого є захист прав і свобод людини і громадянина, проголошених Конституцією України, законами України та міжнародними договорами України.
Нагадаємо, що пакетом разом із вже діючим Законом «Про запобігання та протидію антисемітизму в Україні» було подано Проект Закону про внесення змін до статті 161 Кримінального кодексу України для реалізації положень Закону України «Про запобігання та протидію антисемітизму в Україні» (№5110), що був прийнятий Верховною Радою України («за» — 295 народних депутатів) 15 лютого 2022 року, яким до 161 статті Кримінального кодексу України додається «антисемітизм» як правопорушення, що є прямим посиланням на вже діючий Закон.
Також наголошуємо на тому, що реальним важелем впливу із захисту прав та свобод людини незалежно від політичних переконань та партійної належності є правоохоронні органи України.
В іншому, Об'єднана єврейська община України стратегічно вітає бажання ДЕСС сприяти боротьбі з антисемітизмом та покращувати законодавство в цьому питанні, тож публічно пропонуємо вжити можливі заходи в рамках вже існуючих повноважень:
- Згідно із своїми обов’язками, ДЕСС мала б сприяти збереженню і розвитку самобутності корінних народів і національних меншин в Україні, а також зміцненню міжнаціонального порозуміння та злагоди в українському суспільстві, проводячи просвітницькі заходи та кампанії, які б сприяли міжкультурному діалогу, зміцненню міжнаціонального порозуміння та злагоди в українському суспільстві. (п. 4.11 положення про ДЕСС). Однак, під час святкування Хануки 5785 (грудень 2024 року — січень 2025 року) було зафіксовано зростання кількості антисемітських публікацій та коментарів у соціальних мережах, однак будь-які дії за визначеними напрямками з боку ДЕСС в публічний площині були відсутні.
- ДЕСС може використати свої повноваження в рамках законодавства та поставити питання про підписання Президентом України Законопроекту № 5110, що спрощує правоохоронним органам можливість кваліфікації антисемітських інцидентів та оптимізує для них роботу в питаннях боротьби з антисемітизмом (положення про узагальнення практики застосування законодавства з питань, що належать до її компетенції, розроблення пропозиції щодо вдосконалення законодавчих актів, актів Президента України та Кабінету Міністрів України та в установленому порядку поданні їх на розгляд Кабінету Міністрів України, здійснення нормативно-правового регулювання у відповідній сфері).
ОЄОУ закликає громадськість, єврейські громади та громадські організації, народних депутатів України до ігнорування ініціативи Державної служби з етнополітики та свободи совісті «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання та протидію антисемітизму» щодо визначення спеціального координатора з питань боротьби з антисемітизмом» як такої, що є хибною і не несе реальних позитивних законодавчих змін. Питання ж вимог Стратегії Європейського союзу щодо боротьби з антисемітизмом та сприяння єврейському життю пропонуємо розглядати у площині Захисту прав людини і виконувати вимоги через профільний орган — Офіс Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, де може бути створена посада представника із зазначеного питання».