Під час розкопок Управління старожитностей Ізраїлю в Єрусалимі знайшло рідкісну масляну лампу віком 1700 років, прикрашену символами Храму — менорою, лопатою для ладану та лулавом.
Вражаюча масляна лампа буде вперше представлена публіці в Національному археологічному кампусі Джея та Джіні Шоттенштейнів Ізраїлю під час свята Ханука в рамках конференції Міністерства спадщини.
Ця унікальна знахідка, яка, судячи зі слідів кіптяви на соплі, використовувалася для освітлення близько 1700 років тому, дає захоплюючий погляд на культурне та релігійне життя євреїв у римський період.
«Вишукане художнє виготовлення лампи, яка була знайдена цілою, робить її видатною та надзвичайно рідкісною», — каже Майкл Чернін, керівник розкопок від імені Управління старожитностей Ізраїлю.
Це відкриття є особливо дивним, оскільки існує дуже мало доказів існування єврейського поселення в Єрусалимі та навколо нього. Після того, як римський імператор Адріан придушив повстання Бар Кохби в 135 році нашої ери, євреї були вигнані з міста.
За словами Бенджаміна Сторчана, дослідника-археолога Управління старожитностей Ізраїлю, лампа належить до типу «Бейт-Наттіф», названа на честь виробничої майстерні, виявленої в 1930-х роках біля Бет-Шемеша. Форсунка та плечі лампи були прикрашені геометричними візерунками, а в центрі зображено детальний орнамент розгалуженої менори з основою для штатива.
Масляні лампи, прикрашені зображенням менори, надзвичайно рідкісні, і лише кілька подібних ламп типу «Бейт-Наттіф» можна знайти в архіві національних скарбів Ізраїлю.
Вибір символів на лампі не випадковий. Це захоплююче свідчення, що пов’язує повсякденні предмети та віру мешканців стародавнього Єрусалиму.
Виробник лампи присвятив її оздобленню багато часу та зусиль. Лампа була виготовлена за допомогою вишукано та вигадливо вирізьблених форм із вапняку за допомогою свердел та долот. Форми складалися з двох частин (верхньої та нижньої). Щоб створити лампу, гончар вдавлював глину у форми, а потім стискав разом. Потім посудину обпалювали, і її можна було використовувати. Цей метод виробництва ламп у формах дозволяв робити витончений дизайн, а також додавати делікатних і складних прикрас.
Храмова менора стала єврейським символом у період Другого храму. Однак після знищення Храму зображення менори стало важливим знаком в єврейській колективній пам’яті як в Ізраїлі, так і в діаспорі. Менора іноді зображується на особистих предметах, таких як масляні лампи, які, будучи посудиною для освітлення, можливо, викликали відчуття освітлення храмової менори.
Міністр спадщини рабин Аміхай Еліягу: «Цей унікальний масляний світильник, який у захоплюючий спосіб містить символи Храму, поєднує вогні минулого зі святом Хануки сьогодні та виражає глибокий і давній зв’язок нації Ізраїлю з його спадщиною та пам’ятю про Храм».